تأثیر هوش ‌فرهنگی بر عملکرد کسب و کار اجتماعی پایدار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت خدمات و اکوسیستم بازرگانی، دانشکده تجارت و بازرگانی، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 گروه تجارت بین الملل، دانشکده تجارت و بازرگانی، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 گروه حسابداری، دانشگاه ملی مهارت ، تهران، ایران.

4 گروه مدیریت دولتی و امور عمومی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، دانشکدگان فارابی، قم، ایران.

چکیده

 
 اخیراً شناسایی عوامل مؤثر بر انواع هوش فرهنگی و سازگاری بین‌فرهنگی کارمندان مهاجر در محیط کار و تأثیر آن بر عملکردشان، به موضوعی بسیار مهم برای محققان و شرکت‌ها تبدیل شده است. افرادی با هوش فرهنگی بالاتر می‌توانند فرهنگ‌های ناآشنا را راحت‌تر درک کنند و رفتار خود را برای عملکرد مؤثرتر در شرایط فرهنگی متنوع تنظیم کنند. هوش فرهنگی به توانایی عملکرد موفق در روابط بین‌فرهنگی، به‌ویژه در محیط‌های شغلی، اشاره دارد. در دنیای امروز، هوش فرهنگی ابزاری ضروری برای مدیران و کارکنانی است که با همکاران، مشتریان، شرکا، رقبا، دولت‌مردان و سایر فعالان تجاری تعامل دارند. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر هوش فرهنگی بر عملکرد سازمانی با تأکید بر نقش سازگاری بین‌فرهنگی کارکنان فرودگاه‌های کشور است. این مطالعه از نوع تحقیقات توصیفی و پیمایشی بوده و از نظر هدف، کاربردی است. برای این منظور، از طریق روش نمونه‌گیری در دسترس، ۴۰۶ نفر از کارکنان فرودگاه‌های سراسر کشور انتخاب شدند و اطلاعات آن‌ها با استفاده از یک پرسشنامه استاندارد گردآوری و تحلیل شد. روش‌های آماری به‌کاررفته در این تحقیق شامل آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کولموگروف-اسمیرنوف)، رگرسیون چندگانه (برای پیش‌بینی متغیر ملاک بر اساس متغیرهای پیش‌بین) و آزمون تی مستقل بوده که با استفاده از نرم‌افزارهای آماری SPSS 22 و لیزرل انجام شده است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که بین هوش فرهنگی و عملکرد کسب‌وکار اجتماعی پایدار رابطه معنی‌داری وجود دارد و همچنین، سازگاری بین‌فرهنگی تأثیر مثبت و معناداری بر عملکرد دارد.

کلیدواژه‌ها