شناسایی و اولویت بندی راهبردهای موثر بر توسعه کارآفرینی سبز در حوزه مدیریت پسماندهای شهری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران.

2 گروه توسعه کارآفرینی، دانشکده مدیریت کارآفرینی، دانشگاه تهران، ایران.

چکیده

توسعه کارآفرینی سبز به عنوان یک انقلاب کارآفرینی نوظهور، عاملی موثر در جهت کاهش آلودگی محیط زیست و استفاده از کمترین امکانات اما بیشترین بهره‌وری در انجام امور مشاغل سبز است. هدف پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی راهبردهای موثر بر توسعه کارآفرینی سبز در حوزه مدیریت پسماندهای شهری است. روش تحقیق از حیث نتیجه، کاربردی و از حیث هدف، توصیفی و ازنظر داده، کمّی-کیفی است. استراتژی روش تحقیق در بخش کیفی، نظریه داده بنیاد و در بخش کمّی، تصمیم گیری چند معیاره ایداس است. جامعه آماری این پژوهش را صاحبان کسب وکارهای مدیریت پسماندهای شهری، مدیران شهری و خبرگان دانشگاهی این حوزه تشکیل می‌دهند که با روش نمونه‌گیری هدفمند و مصاحبه نیمه ساختاریافته، داده‌ها گردآوری شدند. برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. پرسشنامه اول به شناخت راهبردها پرداخته که با استفاده از روش نظریه داده بنیاد و نرم افزار Atlas.ti9، داده های مربوط به آن جمع آوری شد و پرسشنامه دوم به اولویت بندی راهبردهای شناسایی شده با استفاده از تکنیک تصمیم گیری چند معیاره EDAS پرداخته است. راهبردهای حمایتی، اصلاحی، اجرایی(عملکردی)، ساختاری، آموزشی و فرهنگی از مقوله های اصلی راهبردی این پژوهش هستند. نتایج نشان می دهند که راهبردهای آموزش و فرهنگسازی مهم ترین راهبرد می باشد، لذا توصیه می شود که ذینفعان مختلف علی الخصوص سیاستگذاران و برنامه ریزان بر روی این راهبردها در شناخت و بهره برداری بهتر از فرصت های کارآفرینی سبز پیشرو گام بردارند تا بتوانند سریعتر به اهداف و نتایج مورد نظر خود دست یابند.

کلیدواژه‌ها