نظام جانشین‌پروری: سرمایه‌گذاری راهبردی برای موفقیت کسب‌وکارهای اجتماعی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه مدیریت خدمات و اکوسیستم بازرگانی. دانشکده تجارت و بازرگانی. دانشکدگان مدیریت. دانشگاه تهران. تهران. ایران

چکیده

کسب‌وکار اجتماعی نوعی کسب‌وکار است که هدف اصلی آن حل یک معضل اجتماعی یا زیست‌محیطی است، درحالی‌که از مدل‌های کسب‌وکاری برای رسیدن به پایداری مالی و عملیاتی استفاده می‌کند. به‌عبارت ‌دیگر، این کسب‌وکارها مثل شرکت‌های سنتی در پی سودآوری‌اند، اما سود به‌دست‌آمده بیشتر برای گسترش فعالیت‌های اجتماعی و حل مشکلات استفاده می‌شود و نه لزوماً برای افزایش ثروت سهامداران. از سوی دیگر در سال‌های اخیر که مفهوم منابع انسانی جای خود را به سرمایۀ انسانی داده است و توسعۀ دانش مهم‌ترین بنیاد تمدن بشری تلقی می‌شود. هدف پژوهش حاضر، سنجش وضعیت موجود نظام جانشین‌پروری و راهکارهای دستیابی به وضع مطلوب در کسب‌وکارهای اجتماعی است. روش‌شناسی پژوهش توصیفی- پیمایشی و از نوع کاربردی است. برای این منظور از طریق نمونه‌گیری در دسترس، 150 نفر از افراد کسب‌وکارهای اجتماعی انتخاب شدند و اطلاعات آنها با استفاده از یک پرسشنامۀ استاندارد گردآوری و تحلیل شد. روش‌های آماری به‌کاررفته شامل آمار توصیفی و استنباطی (آزمون کولموگروف- اسمیرنوف)، آزمون تی تک‌نمونه‌ای و تی دوجفتی با استفاده از نرم‌افزارهای آماری SPSS 22 است. نتایج نشان می‌دهد که میان وضعیت موجود نظام جانشین‌پروری و وضعیت مطلوب آن در کسب‌وکارهای اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد.

کلیدواژه‌ها