تحلیل مقایسه‌ای تجارب فرهنگ‌سازی دو دانشگاه پکن در زمینه مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه حکمرانی سرزمینی، دانشکده حکمرانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها به‌عنوان یکی از رسالت‌های کلیدی نظام آموزش عالی در قرن بیست‌و‌یکم مطرح است. این پژوهش، با هدف تحلیل و مقایسه نقش دو نهاد آموزش عالی برجسته شهر پکن (دانشگاه پکن و دانشگاه نرمال پکن) در پرورش، ترویج و نهادینه‌سازی فرهنگ مسئولیت اجتماعی در میان دانشجویان نگاشته شده است. به این منظور با استفاده از تحلیل اسنادی و تفسیر محتوای کیفی اسناد، گزارش‌ها و مقالات مربوط به اقدام‌های این دو دانشگاه، تلاش شده است تا الگوهای نظری، سازوکارهای اجرایی و راهبردهای تربیتی مرتبط با مسئولیت اجتماعی دانشجویان تبیین شود. به این ترتیب با بررسی اقدامات نهادی، رویکردهای تربیتی و چالش‌های پیش‌رو، شناختی عمیق‌تر از پیاده‌سازی مسئولیت اجتماعی در نظام آموزش عالی در کشور چین به دست آمده است. یافته‌ها نشان می‌دهد که هر یک از این دو دانشگاه‌ با بهره‌گیری از الگوهای متفاوت، سهم معناداری در شکل‌گیری این فرهنگ ایفا می‌کنند. دانشگاه پکن عمدتاً از رهگذر ساختارهای سازمانی، اقدامات داوطلبانه، پروژه‌های اجتماعی توسعه محلی و ارتباط با جامعه در زمینه ارتقای آگاهی دانشجویان نسبت به مسئولیت اجتماعی خود عمل نموده است، در حالیکه دانشگاه نرمال پکن با تأکید بر رویکردهای آموزشی، فعالیت‌های پژوهشی و خدمات عمومی دانشجویی به ارتقای کنش مسئولانه دانشجویان پرداخته است. در نهایت، پیشنهادهایی برای بهره‌گیری هم‌زمان از هر دو الگو در راستای ارتقای مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانشجویان در نظام آموزش عالی ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها