عوامل مؤثر بر قصد کارآفرینی برای گردشگری پایدار در بین دانشجویان و دانش آموختگان گردشگری (مطالعه موردی: دانشگاه های ایران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، پردیس دانشگاه مازندران، بابلسر، مازندران، ایران.

2 گروه جهانگردی، دانشگاه مازندران، بابلسر، مازندران، ایران.

چکیده

چکیده
کارآفرینی گردشگری سبز شامل شناسایی فرصت‌های کارآفرینی و توسعه پایدار همسو با محیط زیست است، توسعه بیشتر فناوری سبز و تفکر کارآفرینی سبز ضروری است. امروزه کارآفرینان نقشی اساسی در ایجاد تغییر و رشد مثبت در اقتصاد جهانی ایفا می‌کنند. کارآفرینی به دلیل سهمی که در رفاه مردم از طریق فرصت‌های شغلی دارد، جنبه‌ای ضروری از رشد اقتصادی است. به همین ترتیب، مؤسسات آموزش عالی با حمایت سیاست‌های دولتی، دروس کارآفرینی اجباری را برای دانشجویان ارائه می‌دهند تا دانشجویان را به سمت کارآفرینی تشویق کنند. بنابراین، هدف این مطالعه تعیین عوامل مؤثر بر قصد دانشجویان برای تبدیل شدن به کارآفرین سبز است. این مطالعه از مدل توسعه‌یافته نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده (TPB) و آموزش کارآفرینی برای توسعه یک چارچوب نظری استفاده می‌کند. این مدل بر روی 200 دانشجو و دانش آموخته گردشگری در گروه های گردشگری یا مدیریت جهانگردی با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری بررسی شده است. دانشگاه های مورد مطالعه در این پژوهش دانشگاه تهران، دانشگاه مازندران، دانشگاه گیلان، دانشگاه علامه و دانشگاه سمنان می باشند. اطلاعات مورد نیاز برای تحلیل مدل با استفاده از پرسشنامه آنلاین جمع آوری شده است. یافته های نشان می دهد که دانشجویان از دانش کافی در زمینه کارآفرینی سبز برخوردار نیستند. همچنین نتایج نشان می دهد که بین نگرش، هنجارهای ذهنی، کنترل رفتار درک شده و آموزش کارآفرینی تاثیر مستقیمی بر قصد کارآفرینی دارند.

کلیدواژه‌ها