هم‌افزایی بانک‌ و فین‌تک: رمزگشایی یکپارچگی کانال ها با رویکرد مسئولیت اجتماعی شرکتی و دیجیتال سازی‌

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه مدیریت خدمات و اکوسیستم بازرگانی. دانشکده تجارت و بازرگانی. دانشکدگان مدیریت. دانشگاه تهران. تهران. ایران

چکیده

بانکداری مدرن، برای بقا و رقابت‌پذیری، نیازمند انطباق فوری با شرایط جدید است. تغییرات بنیادین در انتظارات مشتریان، ظهور فناوری‌های نوظهور، افزایش پیچیدگی قوانین و مقررات، و چالش‌های اقتصادی، همگی الزام به تحول ساختاری و بازطراحی فرآیندهای تجاری را در بخش بانکی تشدید کرده‌اند. با در نظر گرفتن این عوامل، بانک‌های سنتی بهتر است با فناوری‌های مالی شراکت استراتژیک تشکیل دهد تا اینکه بتواند میزان کانالهای یکپارچه خود را در بازار رقابتی فعلی افزایش دهد. هدف پژوهش حاضر تحلیل نقش همکاری راهبردی بانکهای خصوصی کشور با فین تک‌ها بر ایجاد کانالهای یکپارچه با میانجیگری قابلیت های دیجیتال و مسئولیت پذیری اجتماعی است. جهت‌گیری پژوهش کاربردی و ازنظر هدف توصیفی است که جهت جمع‌آوری داده‌ها از روش پیمایشی و جهت تحلیل داده‌ها از روش همبستگی و از نرم افزار PLS استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد نقش شراکت استراتژیک بانک های خصوصی کشور با فین تک‌ها بر کانالهای یکپارچه، قابلیت های دیجیتال و مسئولیت پذیری اجتماعی و نقش قابلیت های دیجیتال و مسئولیت پذیری اجتماعی بر کانالهای یکپارچه تأیید شد. همچنین نقش غیرمستقیم متغیرهای میانجی قابلیت های دیجیتال و مسئولیت پذیری اجتماعی میان شراکت استراتژیک بانک های خصوصی کشور با فین تک‌ها و کانالهای یکپارچه تائید شد. تمام هفت فرضیه اصلی و دوازده فرضیه فرعی تائید شده‌اند. بانک‌های امروزی دیگر نمی‌توانند از فناوری‌های نوین مالی چشم‌پوشی کنند؛ شراکت استراتژیک با این فناوری‌ها، دیگر یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است.

کلیدواژه‌ها