بررسی تأثیر هوش هیجانی و هوش مالی بر رابطه میان رضایت شغلی کارکنان و عملکرد در کسب‌و‌کار‌های مالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه حسابداری، دانشکده علوم اداری، دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)، مشهد، ایران.

چکیده

در عصر حاضر، سازمان‌ها برای پاسخ‌گویی مؤثر به انتظارات مشتریان و رقابت در فضای جهانی، ناگزیر به اتخاذ رویکردهایی نوآورانه در درون خود هستند. نهادهای مالی، از جمله بانک‌ها، به‌واسطه فضای رقابتی موجود، ناچارند توجهی ویژه به منابع انسانی خود داشته باشند. بر این اساس، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر هوش هیجانی و هوش مالی بر رابطه میان رضایت شغلی کارکنان و عملکرد در کسب‌وکارهای مالی می‌پردازد. در این پژوهش، برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسش‌نامه‌های استاندارد استفاده شده و پس از بررسی روایی صوری و محتوایی، به‌منظور بررسی روایی سازه، تحلیل عاملی تأییدی به‌کار رفته است. همچنین، پایایی ابزار پژوهش با استفاده از آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت (2/93درصد). جامعه آماری این پژوهش، تمامی کارکنان بانک سپه در سطح شعب استان خراسان رضوی را شامل می‌شود. نمونه‌گیری به روش در دسترس انجام گرفته و تعداد ۳۲۷ نفر از کارکنان شعب بانک سپه در شهر مشهد به‌عنوان نمونه انتخاب شده‌اند. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرم‌افزار Smart PLS صورت گرفته است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که هوش هیجانی و هوش مالی تأثیر معناداری بر رابطه بین رضایت شغلی کارکنان و عملکرد در کسب‌وکارهای مالی دارند.

کلیدواژه‌ها