گردشگری کشاورزی مبتنی‌ بر جامعه محلی و توسعه کسب‌وکار روستایی (منطقه مورد مطالعه: نواحی روستایی شهرستان تنکابن)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه جغرافیای انسانی، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

در دهه‌های اخیر گردشگری کشاورزی به‌عنوان نوعی سرمایه‌گذاری کشاورزی و به‌طور عمده، یک راهبرد متنوع‌سازی برای افزایش ارزش اقتصادی کسب‌وکار کشاورزی شناخته شده است که می‌تواند معیشت روستاییان را تحت تأثیر قرار دهد و اقتصاد محلی را بهبود بخشد. بر همین اساس هدف از مطالعه حاضر بررسی رابطه گردشگری کشاورزی مبتنی بر اجتماع محلی و توسعه کسب‌وکار روستایی است. منطقه مورد مطالعه پژوهش،‌ نواحی روستایی شهرستان تنکابن است که سالانه حجم زیادی از گردشگران ورودی از این منطقه دیدن می‌کنند و با توجه به ظرفیت‌های بالای گردشگری کشاورزی مانند مزارع برنج، باغ‌های مرکبات و چای، پرورش گل و گیاه زینتی، استخرهای پرورش ماهی و...، می‌تواند یکی از سایت‌های ایجاد گردشگری کشاورزی محسوب شود. روش پژوهش از نوع توصیفی - تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش شامل کشاورزان ساکن در نواحی روستایی شهرستان تنکابن است. همچنین اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه جمع‌آوری و از طریق نرم‌افزار آماری SPSS تجزیه‌وتحلیل شده و با توجه به نوع متغیرها و شاخص‌های پژوهش، از آزمون‌های مختلف میانگین، T تک‌مونه‌ای و همبستگی استفاده شده است. یافته‌ها بیانگر آن است که ایجاد و توسعه فعالیت‌های گردشگری کشاورزی مبتنی بر جامعه محلی، ارتباطی مستقیم و معنادار با توسعه کسب‌وکارهای روستایی دارد.

کلیدواژه‌ها