عوامل مؤثر بر قصد کارآفرینی در حوزه گردشگری پایدار بین دانشجویان و دانش‌آموختگان گردشگری (مطالعه موردی: دانشگاه‌های ایران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، پردیس دانشگاه مازندران، بابلسر، مازندران، ایران.

2 گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.

چکیده

کارآفرینی گردشگری سبز شامل شناسایی فرصت‌های کارآفرینی و توسعه پایدار همسو با حفاظت از محیط زیست است. توسعه فناوری‌های سبز و تقویت تفکر کارآفرینی سبز امری ضروری برای پیشرفت این حوزه محسوب می‌شود. امروزه کارآفرینان نقشی اساسی در ایجاد تغییر و رشد اقتصاد جهانی ایفا می‌کنند. کارآفرینی به‌دلیل سهم قابل‌توجهی که در ارتقای رفاه مردم از طریق ایجاد فرصت‌های شغلی دارد، جنبه‌ای ضروری از رشد اقتصادی به‌شمار می‌رود. به همین ترتیب مؤسسات آموزش عالی با حمایت سیاست‌های دولتی، دروس کارآفرینی را به‌صورت اجباری برای دانشجویان ارائه می‌دهند تا آنان را به فعالیت‌های نوآورانه و کارآفرینانه تشویق کنند، بنابراین هدف این مطالعه تعیین عوامل مؤثر بر قصد دانشجویان برای تبدیل ‌شدن به کارآفرینان سبز است. این مطالعه از مدل توسعه‌یافته نظریه رفتار برنامه‌ریزی‌شده (TPB) و نقش آموزش کارآفرینی برای توسعه یک چارچوب نظری استفاده می‌کند. داده‌ها از 204 دانشجو و دانش‌آموخته رشته‌های گردشگری و مدیریت جهانگردی در دانشگاه‌های تهران، مازندران، گیلان، علامه طباطبایی و سمنان جمع‌آوری شده است. نمونه‌گیری به‌صورت تمام‌شماری انجام و با استفاده از پرسشنامه آنلاین گردآوری شده‌ است. روایی ابزار توسط اساتید متخصص تأیید و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ بالای 7/0 ارزیابی شده است. تحلیل داده‌ها با مدل‌سازی معادلات ساختاری صورت گرفته است. یافته‌های نشان می‌دهد دانشجویان از دانش کافی در زمینه کارآفرینی سبز برخوردار نیستند، همچنین نتایج نشان می‌دهد  بین نگرش، هنجارهای ذهنی، کنترل رفتار درک شده و آموزش کارآفرینی تأثیر مستقیمی بر قصد کارآفرینی دارند.

کلیدواژه‌ها