ارائه الگوی فرصت‌های کارآفرینانه در صنعت گردشگری (منطقه مورد مطالعه: شهرستان تایباد)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.

2 گروه حسابداری، دانشکده علوم اداری، دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)، مشهد، ایران.

چکیده

گردشگری به‌عنوان عاملی مهم و تأثیرگذار در ارزآوری و بهبود وضعیت اقتصادی و کارآفرینی است؛ لذا هدف این تحقیق، شناسایی فرصت‌های کارآفرینی در صنعت گردشگری شهرستان تایباد است. پژوهش حاضر از نظر هدف توسعه‌ای، از نظر ماهیت توصیفی و از نظر نوع داده کیفی است که با روش تحلیل محتوا انجام شده است. روش گردآوری داده‌ها به‌صورت کتابخانه‌ای و با بررسی متون کتب، مقالات و پایان‌نامه‌ها انجام شده و از ابزار مصاحبه برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد؛ بدین منظور با 12 تن از کارشناسان صنعت گردشگری شهرستان تایباد که دارای تحصیلات در زمینه‌های بازاریابی، گردشگری و کارآفرینی بودند، مصاحبه شد که با 9 نفر به اشباع نظری رسید. معیارهای انتخاب خبرگان تسلط نظری (بررسی پژوهش‌های مرتبط)، تجربه عملی (سوابق کاری مرتبط)، تمایل و توانایی مشارکت در پژوهش و دسترسی بود که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. برای تحلیل مصاحبه از روش تحلیل محتوا استفاده شد. بر این اساس 53 مؤلفه در 13 بعد اصلی به‌عنوان عوامل فرصت‌های کارآفرینی در صنعت گردشگری شناسایی شد. نتایج نشان داد که فرصت‌های کارآفرینی گردشگری در شهرستان تایباد شامل اقامتگاه‌ها، تفریح، سرگرمی و ماجراجویی، برگزاری رویدادهای خاص و کنفرانس‌ها، اقدامات زیست‌محیطی، غذا و نوشیدنی، حمل‌ونقل، امکانات عمومی، فرصت‌های اطلاعاتی و ارتباطی، جاذبه‌های کشاورزی، فرصت‌های آموزش، جاذبه‌های فرهنگی، خدمات گردشگری و حوزه بهداشت، سلامت و درمان بود.

کلیدواژه‌ها