بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی سازمانی بر استراتژی‌های روابط بین سازمانی؛ با توجه به نقش میانجی ساختار سازمانی (مورد مطالعه: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

2 گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه فرهنگیان، اهواز، ایران.

چکیده

در عصر حاضر که سازمان‌ها با تحولات سریع محیطی، گسترش ارتباطات و ضرورت پاسخ‌گویی به انتظارات جامعه مواجه هستند، دانشگاه‌ها به‌عنوان نهادهای مولد دانش، نیازمند سازوکارهایی برای انطباق با این پویایی‌ها هستند. ارتقای قابلیت‌های سازمانی، ساختارهای منعطف و توسعه تعاملات بین‌سازمانی ازجمله مؤلفه‌های حیاتی برای اثربخشی و پایداری این نهادها محسوب می‌شود. در این میان، مسئولیت اجتماعی نیز به‌عنوان عامل نرم‌افزاری مؤثر در بهبود عملکرد، پاسخ‌گویی، اعتمادسازی و انسجام سازمانی مورد توجه قرار گرفته است.، بنابراین هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی این پرسش است که آیا مسئولیت های اجتماعی سازمانی بر استراتژی های ارتباطات  بین سازمانی با نقش میانجی ساختار سازمانی در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور تأثیر دارد؟ این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی_پیمایشی از نوع علّی است. جامعه آماری شامل ۴۶۹ نفر از اعضای رسمی دانشگاه بوده که با استفاده از فرمول کوکران، ۲۱۱ نفر به‌صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های استاندارد کیوپولد، رابینز و تو و همکاران گردآوری و با نرم‌افزارهای SPSS22 و LISREL8.8 تحلیل شد. نتایج نشان داد آموزش مسئولیت اجتماعی سازمانی به‌واسطه ساختار سازمانی تأثیر معناداری بر استراتژی‌های ارتباطات بین‌سازمانی دارد، اما این تأثیر به‌صورت مستقیم تأیید نشد،. همچنین، پیشنهاد می‌شود در مطالعات آینده نقش مسئولیت اجتماعی سازمانی به‌عنوان مؤلفه‌ای مکمل در مدل‌سازی ساختار و ارتباطات بین‌سازمانی بررسی شود.

کلیدواژه‌ها