مسئولیت اجتماعی شرکتی به‌عنوان پیشران تصویر برند بانک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه مدیریت خدمات و اکوسیستم بازرگانی. دانشکده تجارت و بازرگانی. دانشکدگان مدیریت. دانشگاه تهران. تهران. ایران

10.22059/jsbu.2025.394546.1027

چکیده

مسئولیت اجتماعی شرکتی به برنامه‌ریزی برای انجام فعالیت‌هایی گفته می‌شود که هدف آن رعایت حقوق تمامی کسانی است که تحت تأثیر تصمیمات شرکت قرار می‌گیرند. درواقع شرکت‌‌‌‌‌‌هایی که از این مدل تجاری استفاده می‌کنند خود را ملزم می‌کنند تا منافع جامعه را بر منافع کسب‌وکار خود اولویت دهند. به‌بیان‌دیگر شرکت‌ها نسبت به جامعه و فضایی که در آن فعالیت می‌کنند باید احساس مسئولیت کرده و در این راستا تلاش‌هایی را انجام دهند. از سوی دیگر در بازارهای رقابتی امروز، برندهای موفق برای حفظ جایگاه خود نیازمند ارائه تصویری متمایز هستند. هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین ارزش ویژه برند و تصویر برند بانک تجارت با نقش میانجی‌گری مسئولیت اجتماعی شرکتی است. جهت‌گیری پژوهش کاربردی و ازنظر هدف توصیفی است که جهت جمع‌آوری داده‌ها از روش پیمایشی و جهت تحلیل داده‌ها از روش همبستگی و از نرم‌افزار PLS استفاده‌شده است. جامعه آماری شامل مشتریان بانک تجارت در شهر تهران بوده و با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، 400 پرسشنامه بین مراجعه‌کنندگان به شعب بانک در سال 1400 توزیع و 385 پرسشنامه جمع‌آوری گردید. نتایج نشان می‌دهد که ارزش ویژه برند بر مسئولیت اجتماعی شرکتی و تصویر برند اثر معناداری دارد و همچنین مسئولیت اجتماعی شرکتی نیز به‌طور معناداری بر تصویر برند تأثیر می‌گذارد.

کلیدواژه‌ها