تأثیر استراتژی کسب و کار بر رابطه بین مسئولیت اجتماعی و چسبندگی هزینه‌های نیروی کار شرکت‌های بورس تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه حسابداری، واحد بین المللی اروند، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران

2 گروه حسابداری، مرکز رامهرمز، دانشگاه پیام نور، رامهرمز، ایران

10.22059/jsbu.2025.399879.1049

چکیده

چسبندگی هزینه نیروی کار به این مفهوم اشاره دارد که هزینه‌های نیروی کار به‌راحتی و به‌سرعت با تغییرات شرایط اقتصادی (مانند رکود یا رونق) کاهش یا افزایش نمی‌یابند. این پدیده معمولاً به دلایل مختلف اقتصادی، قراردادی و اجتماعی رخ می‌دهد. ایفای مسئولیت اجتماعی یکی از عواملی است که با توجه به استراتژی‌های اتخاذ شده شرکت، می‌تواند چسبندگی هزینه نیروی کار را تحت تأثیر قرار دهد. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر استراتژی کسب و کار بر رابطه بین مسئولیت اجتماعی و چسبندگی هزینه‌های نیروی کار در شرکت‌های بورس تهران صورت گرفته است. برای جمع‌آوری اطلاعات مرتبط با مبنای نظری از روش کتابخانه‌ای استفاده شد، همچنین برای آزمون فرضیه‌های پژوهش از داده‌های صورت‌های مالی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و بر مبنای اطلاعات 145 شرکت در طی دوره زمانی سال‌های 1396 تا 1402 استفاده گردید. از سوی دیگر برای آزمون فرضیه‌های پژوهش از مدل رگرسیونی لجستیک و با استفاده از رویکر داده‌های تلفیقی استفاده شد. تحلیل آماری نیز با نرم‌افزار آماری اویوز انجام شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که مسئولیت اجتماعی بر چسبندگی هزینه‌های نیروی کار تأثیر مثبت معناداری دارد. از سوی دیگر نتایج نشان داد استراتژی کسب و کار بر چسبندگی هزینه‌های نیروی کار تأثیر مثبت معناداری دارد. در نهایت نتایج پژوهش نشان داد استراتژی کسب و کار بر رابطه بین مسئولیت اجتماعی و چسبندگی هزینه‌های نیروی کار تأثیر افزایشی معناداری دارد. این بدان معناست که استراتژی کسب و کار موجب افزایش رابطه مثبت بین مسئولیت اجتماعی و چسبندگی هزینه‌های نیروی کار شرکت‌ها می‌شود.

کلیدواژه‌ها