شناسایی و اولویت‌بندی راهبردهای مؤثر بر توسعۀ کارآفرینی سبز در حوزۀ مدیریت پسماندهای شهری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران.

2 گروه توسعه کارآفرینی، دانشکده مدیریت کارآفرینی، دانشگاه تهران، ایران.

چکیده

توسعۀ کارآفرینی سبز به‌منزلۀ انقلابی در کارآفرینی نوظهور، عاملی مؤثر به‌منظور کاهش آلودگی محیط زیست و استفاده از کمترین امکانات با بیشترین بهره‌وری در امور مشاغل سبز است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویت‌بندی راهبردهای مؤثر بر توسعۀ کارآفرینی سبز در حوزۀ مدیریت پسماندهای شهری است. روش تحقیق از حیث نتیجه، کاربردی، از حیث هدف، توصیفی و از نظر داده کمّی-کیفی است. راهبرد روش تحقیق در بخش کیفی، نظریۀ داده‌بنیاد و در بخش کمّی، تصمیم‌گیری چندمعیارۀ ایداس است. جامعۀ آماری این پژوهش صاحبان کسب‌وکارهای مدیریت پسماندهای شهری، مدیران شهری و خبرگان دانشگاهی این حوزه در سراسر کشور طی سال‌های 1401 تا 1402 هستند که با روش نمونه‌گیری هدفمند و مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته، داده‌ها گردآوری شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از دو پرسشنامۀ محقق‌ساخته استفاده شد. پرسشنامۀ اول به شناخت راهبردها پرداخته است که با استفاده از روش نظریۀ داده‌بنیاد و نرم‌افزار Atlas.ti9، داده‌های مربوط به آن جمع‌آوری شد و پرسشنامۀ دوم به اولویت‌بندی راهبردهای شناسایی‌شده با استفاده از روش تصمیم‌گیری چندمعیارۀ EDAS پرداخته است. راهبردهای حمایتی، اصلاحی، اجرایی (عملکردی)، ساختاری، آموزشی و فرهنگی از مقوله‌های اصلی راهبردی این پژوهش هستند. نتایج نشان می‌دهند که راهبردهای آموزش و فرهنگ‌سازی مهم‌ترین راهبرد است و از این‌رو توصیه می‌شود که ذی‌نفعان مختلف به‌ویژه سیاستگذاران و برنامه‌ریزان بر این راهبردها در شناخت و بهره‌برداری بهتر از فرصت‌های کارآفرینی سبز پیشرو گام بردارند تا بتوانند سریع‌تر به اهداف و نتایج مورد نظر دست یابند.

کلیدواژه‌ها


  • تاریخ دریافت: 28 فروردین 1403
  • تاریخ بازنگری: 22 خرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 25 شهریور 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 01 مهر 1403
  • تاریخ انتشار: 01 مهر 1403