ایجاد بازار بیمۀ سایبری در ایران؛ نقش نهادی دولت و تأثیرات آن بر کسب‌وکارها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

پژوهشکده امنیت فاوا، تهران، ایران.

چکیده

حمله‌های سایبری می‌توانند اثرهای جدی و مخربی بر کسب‌وکارها، دولت‌ها و افراد داشته باشند و سبب خسارات مالی، آسیب به اعتبار و اختلال در زیرساخت‌های حیاتی شوند. پویایی و تحول در فضای دیجیتال، افزایش تهدیدهای سایبری و نیاز به رویکردهای مؤثرتر در مدیریت ریسک سایبری، بازار بیمۀ سایبری را به‌منزلۀ یک گام کلیدی در برابر تهدیدهای سایبری، گسترش داده است. بیمۀ سایبری افزون‌بر نقش مستقل در کنترل ریسک، بر دیگر روش‌های مدیریت ریسک نیز تأثیرگذار است. توسعۀ این بازار همچنین موجب رونق صنعت بیمه و افزایش ضریب نفوذ آن می‌شود. اگرچه در بسیاری از کشورها بازار بیمۀ سایبری به یکی از روش‌های اصلی مدیریت ریسک حوزۀ سایبر در سه دهۀ اخیر تبدیل شده است، کسب‌وکارهای مختلف در ایران، از داشتن چنین بازاری بی‌بهره بوده‌اند. این پژوهش در پی پاسخ به چرایی شکل نگرفتن بازار بیمۀ سایبری در اقتصاد ایران است. با بررسی ادبیات حوزۀ شکست بازارها در علم اقتصاد و ارائۀ مدل مفهومی از بازار بیمۀ سایبر، یافته‌های ما نشان می‌دهد که بالا بودن سطح نسبی ریسک سایبری و هزینۀ زیاد مبادله، مهم‌ترین موانع ایجاد بازار بیمۀ سایبری در ایران است. پیشنهاد ما ایجاد زیرساختی با عنوان راهنمای بازار بیمۀ سایبری با هدف طراحی و اجرای سیاست‌های نهادی دولت برای توسعۀ بازار بیمۀ سایبری است.

کلیدواژه‌ها


  • تاریخ دریافت: 21 مرداد 1403
  • تاریخ بازنگری: 02 شهریور 1403
  • تاریخ پذیرش: 17 شهریور 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 01 مهر 1403
  • تاریخ انتشار: 01 مهر 1403