تدوین مدل آمیختۀ بازاریابی اجتماعی در توسعۀ ورزش دانشجویی: مطالعۀ کیفی با رویکرد تحلیل تم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه مدیریت ورزشی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.

چکیده

هدف این تحقیق، تدوین مدل آمیختۀ بازاریابی اجتماعی در توسعۀ ورزش دانشجویی با رویکرد تحلیل تماتیک در دانشگاه آزاد اسلامی کرمان است. تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نوع کیفی و نحوۀ جمع‌آوری داده‌ها به‌شکل میدانی است. جامعۀ آماری تحقیق شامل استادان و خبرگان حوزۀ توسعۀ ورزش دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان است. روش نمونه‌گیری، هدفمند با استفاده از مصاحبه‌‌های نیمه‌‌ساختار‌یافته با افراد تا رسیدن به مرحلۀ اشباع نظری (10 مصاحبه) است. برای تجزیه‌و‌تحلیل داده‌‌ها از روش تجزیه‌وتحلیل تم که کاربرد زیادی در داده‌‌های کیفی دارد در نرم‌افزار MAXQDA2020 استفاده شد. همچنین برای کشف معانی عمیق‌‌تر از شیوۀ تحلیل تم نهان یا کشف موارد نهفته در داده‌‌ها استفاده شد. یافته‌‌های تحقیق نشان داد که آمیختۀ بازاریابی اجتماعی شامل 7P (محصول، مکان، قیمت، ترویج، فرایند، افراد، شواهد فیزیکی) با 22 کد سیستمی فرعی است که عامل ترویج با 5 کد سیستمی فرعی خود به‌مثابۀ محرک اصلی در توسعۀ ورزش دانشجویی عمل می‌‌کند. همچنین عامل محصول با 7 کد سیستمی فرعی خود در پی عامل ترویج نقش بسیار مهمی دارد. با توجه به یافته‌های تحقیق به‌طور کلی می‌‌توان چنین نتیجه گرفت توسعۀ ورزش دانشجویی نیازمند رویکردی جامع و مبتنی بر عوامل آمیختۀ بازاریابی اجتماعی است، بنابراین پیشنهاد می‌‌شود که مدیران و مسئولان ارشد دانشگاه نقش آمیختۀ بازاریابی اجتماعی را در جهت توسعۀ ورزش مدنظر قرار دهند و گام بلندی برای افزایش مشارکت دانشجویان بردارند.

کلیدواژه‌ها